|  | 
| Yksi koulun oppilaista. | 
Tiistaina 23.04.2013 pidimme hankkeen puolesta yhdessä Ecuadorin näkövammaisten keskusliiton (FENCE) kanssa yhdessä tiedotus- ja mielipiteidenmuokkaustilaisuuden vammaisuudesta Campana Cochan kichwa-kylän David Miller koululla. Koulu on Tenasta noin kahden/kolmen tunnin päästä autolla jos kulkee Ahuanon kautta autolautalla Napo-joen yli.
|  | 
| Koulun oppilaita. | 
Joki oli tulvinut joten me kuljimme suorempaa reittiä Nuevo Paraison 
kichwa-kylän kautta joka on noin kahden ja puolen tunnin matkan päässä 
Tenasta. Sieltä pääsee normaalisti suoraan Napo joelle josta voi ottaa kanootin 
joen yli ja toisella puolella noustaan jyrkkää mäkeä pitkin melkein 
suoraan jo koululle. Mukana oli itseni lisäksi, Teijo Sormunen, hankkeen
 sihteeri Betty Shiguango ja kaksikielisen opetusviraston uusi 
inklusiivisen ja erityisopetuksen koordinaattori Jenny Tapuy. Toisella 
autolla pitempää reittiä pitkin kulkivat ecuadorilainen 
hankekoordinaattori Rolando Escola, kylätyöntekijä Santiago Cubi ja 
FENCEn edustajat Sandra Burbano, Kleber Guerra ja Joaquin Rodriguez. 
|  | 
| Oppilaat kuuntelevat kiinnostuneena esitystä. | 
Koska joki oli tulvinut matka ei ollut ihan yhtä suora vaan jouduimme
 jättämään auton kauemmaksi ja sitten rämpimään mutaa pitkin tulvineelle
 joelle saakka. Minulla oli ensin crocsit jalassa mutta jouduin sitten 
ottamaan pois nekin sukkien lisäksi koska polveen saakka yltävä muta imi
 ne sisälleen. Sitten römmin siinä mudassa ja yritin olla ajattelematta 
miten paljon ötoköitä siinä vilisee.
|  | 
| Koulun oppilaita. | 
Joelle päästäksemme meidän 
oli väisteltävä tulvan muodostamia muta-vesilätäköitä rantakiviä pitkin.
 Teijo ryntäsi suoraan lätäkköön pesemään jalkansa, eikä onneksi kuollut
 koska tuollainen seisova mutavesi on juuri myrkyllisen manta-raya kalan
 lempi lekottelupaikkoja. Eikä se tykkään yhtään siitä jos joku astuu 
sattumalta sen päälle.
|  | 
| David Miller koulun oppilaita. | 
Rantakivienpäällä kiipeiltyämme 
muutaman sadan metrin ajan. Loppumatka oli jo varsin tasaista, alkuun 
vain kiivettävänä isompia kasoja, päädyimme Napo-joen rannalle. Joki oli
 kasvanut melkoisesti ja vesi oli ruskeaa ja mutaista. Toisella rannalla
 saattoi hyvin nähdä kanootin jonka piti olla meitä vastassa. Ja 
kyllähän se kanootti siellä oli, kuljettajaa vaan ei näkynyt. Vaikka 
olin soittanut koululle etukäteen ja he lupasivat ilmoittaa 
kuljettajalle että odottaisi meitä veneineen.
|  | 
| FENCEn edustajat Sandra Burbano ja Kleber Guerra näyttävät miten näkövammaista voi ohjata. | 
Onneksi odotus ecuadorilaisittain oli varsin lyhyt, vain 45 minuuttia jonka vietimme
 levetän ja jalkoja pesten. Itse myös laitoin uuden kerroksen 
hyttysmyrkkyä entisen tilalle ja sitten kaivoin matkalle varaamani 
ipadin ja aloin lukemaan kesken jäänyttä kirjaa. Mitäs sitä aikaa 
hukkaan laittamaan. Betty ja Jenny keskustelivat rattoisasti keskenään 
ja Teijo yritti tipauttaa itsensä kiviltä jokeen. Kerroin hänelle että 
joessa asuu juuri tällä kohdalla iso boa joka tykkää syödä myös ihmisiä.
 Se onneksi laannisti hänen uimaintoaan, kuulemma olisi muuten päässyt 
hyvinkin helposti toiselle puolelle jokea uimalla.
|  | 
| Oppilaat tutkivat Braille aakkosia. | 
Kanootin kuljettajan vihdoin saavuttua kello oli kahtakymmentä vailla
 kaksitoista eli meillä oli vielä ruhtinaallisesti aikaa kaksikymmentä 
minuuttia ennen ohjelman alkamista. Jokikivien päällä 
tasapainotellessani tipahdin melkein itse jokeen ja vedyn Jennyn 
mukanani kanootin alle. Onneksi mitään pahempaa ei kuitenkaan 
tapahtunut. Kamerat ja hankkeen projektorikin säilyivät kuivina.
|  | 
| Kleber kilpailee helmitaulun kanssa oppilaita vastaan laskutehtävien ratkaisussa. | 
Kanootista
 selvittyämme mediän piti kiivetä jyrkkää seinämää ylös johon oli 
sateiden ansiosta syntynyt pieni puro/joki juuri kallioon hakattujen 
askelmien kohdalle. Ylös meno sujui kohtuullisen helposti, takaisin 
tullessa olikin sitten jo ongelmia. Onneksi sain kamerat ja muut 
varusteet muille ja tarvitsi huolehtia vain oman niskan ehjänä 
pysymisestä. Takaisin mennessä meillä oli myös David Miller-koulun 
erityisopettaja Daniel mukana ja hän opasti meidät mudan ohi viidakon 
kautta autolle. Oli oikein mielenkiintoista kulkea puiden alta jonkun 
chakralle (maapalstalle) ja sieltä tielle ja vihdoin autolle.
|  | 
| Hokey Pokey, eli sadetanssi, oppilaiden kanssa. | 
Koululla meillä oli suunniteltuna kaksi eri ohjelmaa. Ensin pidimme tiedotustilaisuuden koulun oppilaille. David Miller
 on sekä ala- että yläkoulu ja lukio joten oppilaita oli mukana hyvin 
monen ikäisiä. FENCEn väki kertoi heille nakövammaisuudesta ja erityisen
 mielenkiintoista oppilaiden mielestä oli valkoisen kepin käyttäminen. 
Moni vaikuttui myös esityksen pitäjän Kleberin Braillen-taidoista ja nopeasta helmitaulu laskukyvystä. Minä puolestani laulatin ja tanssitin lapsia ja esitin heille pari videota joissa he saattoivat nähdä vammaisia lapsia.
|  | 
| Vanhempia iltapäivän tilaisuudessa. | 
Iltapäivällä toistimme saman ohjelman vanhempien kanssa. Paikalla oli sekä vammaisten että ns. normaalilasten vanhempia. Hankkeen tavoitteena on sekä valistaa ihmisiä vammaisuudesta, sen ehkäisystä että vammaisten oikeuksista mutta myös lisätä tietoa uudesta erityisopetusmallista. On tärkeää että oppilaiden vanhemmat tuntevat mallin ja ymmärtävät miksi vammaiset lapset käyvät koulua heidän lastensa kanssa.
|  | 
| Oppilaiden vanhempia iltapäivän tilaisuudessa. | 
Suurin osa paikalla olevista vanhemmista ymmärsi jonkin verran espanjaa mutta varmuuden varalta käänsimme ohjelman heille kichwaksi. Itsekin onnistuin jo tervehtimään heitä kichwaksi. Alli chishi yaya mamakunapash. Alli shamuskachu kay chishi kaypi yachana wasita. Ñuka Joanna shutimi. Hyvää iltapäivää äidit ja isät. Tervetuloa tänä iltapäivänä tähän kouluun. Minun nimeni on Joanna.
|  | 
| Hankkeen sihteeri Betty Shiguango käänsi puheenvuorot kichwaksi. | 
Kääntäjänä toimi hankkeen sihteeri Betty Shiguango joka on itse amatsoonasin alueen kichwa ja kotoisin Archidonan kanttoonin Yawarin kichwa-kylästä.
|  | 
| Vanhemmista oli hauska katsella tovereidensa seikkailuja valkoisen kepin kanssa silmät sidottuna. | 
|  | 
| Iltapäiväohjelman yleisöä. | 
|  | 
| Oppilaiden vanhemmat kokeilivat kävelemistä valkoisen kepin kanssa silmät sidoittuna. | 
|  | 
| Kokeiluun osallistuneet kertoivat kokemuksistaan ja miltä oli tuntunut kulkea silmät sidottuna. | 
Jouduimme lopettamaan tilaisuuden kesken koska alkoi sataa niin kovasti että puhetta ei enää kuullut äänentoistolaitteista huolimatta. Ihmisten osoittama mielenkiinto sai kuitenkin hyvälle mielellä ja tunsimme onnistuneemme.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti