|
Tenan alueen luokanopettajia inkluusio-koulutuksessa. |
Ennen nykyistä hanketta Vapaakirkolla, yhteistyössä IPEE-kirkon ja FACEn kanssa, oli hankkeita Napon läänissä vuodesta 2000 alkaen. Työtä tehtiin Quijoksen jokilaakson alueella, erityisesti Baezan ja El Chacon alueella. Työ aloitettiin terveyshankkeilla ja myöhemmin sitä jatkettiin opetuspuolelle. Yhteistyötä tehtiin sekä terveydenhuollon että espanjankielisen opetusviraston kanssa.
|
El Chacon lukion ja yläkoulun opettajia. |
Nykyisen hankkeen aikana olemme tehneet muutaman koulutuksen espanjankielisen opetusviraston opettajille ja on ollut mukava huomata että meidät muistetaan. Aikanaan ei ollut olemassa inkluusiota, erityisopetus oli täysin erillinen ns. normaaliopetuksesta, ja me olimme hankkeessa hulluja sekopäitä jotka kävivät puhumassa höpöjä vammaisten oppilaiden mukaanotosta normaaliopetukseen.
|
Napon provinssin espanjankielisen opetusviraston johtaja Marcelo Fares (keskellä) sihteerinsä (vasemmalla) ja silloisen erityisopetuksen johtajan, nykyisen erityisopetuksen aluekoordinaattorin Myriam Cabezasin (oikealla) kanssa. |
Nyt inkluusio on lakisääteistä ja vammaisia oppilaita löytyy jo joka koulusta, ainakin Napon provinssissa. Monet opettajat muistivatkin hankkeen työntekijät vuosien takaa ja olivat kovin kiitollisia opeista jotka olivat saaneet aikoinaan. Erityisen rohkaisevaa oli huomata miten Baezan ja El Chacon alueen opettajien asenteet olivat muuttuneet positiivisemmiksi ja he näkivät inkluusion mahdollisena.
|
Baezan erityiskoulun työtoimintaoppilaita opettajineen. |
Osana hankkeiden työtä perustimme Baezaan erityiskoulun jonka oli tarkoituksena toimia resurssikeskuksena koko provinssia varten. Ensin oppilaita oli vain normaalikoulun erityisluokkaan. Sitten seuraavana vuonna erityisluokkia olikin jo kolme. Lopulta hanke pyöritti erityispäiväkotiluokkaa, erityisluokkaa sekä vaikeasti vammaisten ryhmää ja työtoimintaryhmää.
|
Baezan erityiskoulun erityisopetusluokka. |
Opetusmenetelmämme pohjasimme Pohjois-Karoliinalaiseen TEACCH-menetelmään jota on myös Suomessa käytetty hyvin onnistuneesti autistien opetuksessa. Kaikkiaan koulussa oli vain kaksi autistista oppilasta mutta menetelmässä on monia hyviä puolia myös kehitysvammaisten ja cp-vammaisten oppilaiden opetukseen. Opetuksen struktuuri, jota menetelmä korostaa, auttaa myös muiden oppilaiden, jopa normaalioppilaiden, opetuksessa.
|
Baezan erityiskoulun oppilaita ruokatunnilla. |
Quijoksen jokilaakson hankkeet saatettiin päätökseen vuoden 2010 joulukuussa. Siihen mennessä Baezan erityiskoulu oli luovutettu valtiolle ja se oli jo julkisilla varoilla ylläpidetty erityiskoulu. Hankkeen aikana autoimme myös El Chacoon perustettua erityiskoulua sekä olimme mukana espanjankielisen opetusviraston ja Archidonan kunnan mukana perustamassa Archidonan kaupunkiin erityiskoulua. Hanke koulutti myös Tenan erityiskoulua erityisopetusmenetelmistä.
|
Baezan erityiskoulun oppilaita luokassa. |
Nykyisessä hankkeessa olemme voineet viedä kaksikielisen opetusviraston
erityisopettajat tutustumaan erityiskoulun toimintaa ja erityiskoulun
opettajat ovat myös kouluttaneet kaksikielisen opetusviraston opettajia
erityisopetusmenetelmistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti