Emmi kichwahäissä. |
Olen Emmi
Lemmetty, viittomakielen tulkki ja viittomakommunikaation opettaja Suomesta.
Olen puolisen vuotta vapaaehtoistyöntekijänä Vapaakirkon ja Ulkoministeriön vammaishankkeessa Ecuadorin viidakkoalueella ja työskentelen
pääasiassa viittomakielen parissa. Tieni sademetsään alkoi viime talvena
tavatessani Ecuadorilaisen naisen työkeikallani Suomessa. Tämä kertoi ystävänsä
Joannan työskentelevän erityislasten parissa Ecuadorissa. Olin lähdössä
reppureissaamaan Latinalaiseen Amerikkaan kesän kynnyksellä ja olin tutkinut
mahdollisuuksia vapaaehtoistöille jo pidemmän aikaa. Yhteystiedot vaihtuivat ja
otin yhteyttä Joannaan kysyäkseni, olisiko minun mahdollista tulla
työskentelemään projektiin vapaaehtoisena. Viestittelyjen ja haastatteluiden
jälkeen keväällä posti toi tullessaan passini Ecuadorin viisumin kera ja kohta
istuinkin lentokoneessa matkalla lämpimään.
Emmi juo cp-vammaisen oppilaan äidin valmistamaa chonta chichaa
paikallista perinnejuomaa. |
Taivalsin
läpi Keski-Amerikan muutaman kuukauden ajan ja lopulta saavuin Tenaan
syyskuussa. Aika on juossut eteenpäin vauhdilla, olen opiskellut paikallista
viittomakieltä sanakirjojen sekä DVD:iden kera, kulkenut Joannan (hankkeen inklusiivisen ja erityisopetuksen vastaava) kyljessä
kyläkouluilla tutustumassa paikkoihin, ihmisiin ja työkäytäntöihin. Hannan (kylätyön ja aikuiselämään valmistavan koulutuksen vastaava)
matkassa olen päässyt kurkistamaan kylätyön puolelle ja Bethyä (hankkeen sihteeri ja kylätyöntekijä) olen auttanut
naputtelemalla Exceleitä ja Word-tiedostoja. Hannan tukemana pidin projektissamme
työskenteleville erityisopettajille koulutuksia viittomakielestä: mikä se on ja
ketkä sitä käyttävät, millainen on kuurojen kulttuuri, mitä ovat tukiviittomat
ja miten ne eroavat viittomakielestä. Lisäksi opiskelimme paikalliset
sormiaakkoset, numeroita ja muutamia arkipäivän viittomia.
Vierailulla San Gabriel de Tiwinza koululla. |
Parisen
viikkoa olin pääkaupungissa Quitossa oppimassa lisää ecuadorilaista
viittomakieltä kuurojen instituutissa INALissa. Sademetsäalueelle palattuani
aloitin kiertämään kyläkouluilla opettamassa ecuadorilaisia tukiviittomia
erityislapsille, heidän vanhemmilleen sekä erityisopettajille.
Ensimmäinen
kahden päivän tukiviittomakoulutus Bajo Ongotan kylässä C.E.C.I.B. Nicolas
Shiguangossa oli hyvin mieleenpainuva ja onnistui erittäin hyvin. Opiskelimme
tukiviittomia yhdessä Germania-opettajan, Linder-oppilaan ja hänen äitinsä
kanssa. Aika ajoin koulutuksessa oli mukana myös kolme muuta erityisoppilasta
sekä heidän vanhempiaan että opettaja yleisopetuksen puolelta. Lisäksi toisena
päivänä koulun rehtorin pyynnöstä pidin lyhyen tukiviittomien opetustuokion
koko koulun opettajistolle ja paikalla olikin 15 lehtoria.
Justo Licuy koululla. |
Alunperin
menin Bajo Ongotaan tukiviittomineni nimenomaan 6-vuotiaan kehitysvammaisen Linderin
vuoksi ja juuri hän niistä hyötyikin eniten. Poika ei puhu juuri lainkaan,
ainoat sanat mitkä hän taitaa ovat “papá” ja “mamá”. Kurssin jälkeen Linderin
kommunikaatiomahdollisuudet moninkertaistuivat, sillä hänen tuottama
viittomavarastonsa kasvoi silmissä. Hänen viittomien omaksumiskykynsä oli
ilmiömäinen, hän kopioi viittomat käsistäni käyttöönsä kieliopillisesti oikein
hetkessä muuttaen ne jopa vasenkätisyyteensä käyviksi. Opiskelimme muun muassa
tervehdyksiä ja toivotuksia, perheenjäseniä, yleisimpiä verbejä, paikkoja,
tavaroita sekä hiukan tunteita ja olotiloja.
Jo ensimmäisen
päivän jälkeen Linder oli myöhemmin kotona yrittänyt viittoa töistä kotiin
palaavalle isälleen tämän kuitenkaan ymmärtämättä mitä poikansa haluaa sanoa ja
niinpä kehoitinkin äitiä opettamaan viittomia koko perheelle. Kahden päivän jälkeen
Linder muisti reilusti enemmän viittomia kuin muut oppilaat, opettajansa tai
äitinsä. Tavoitteenani on joulun jälkeen palata Bajo Ongotaan kertaamaan jo
opittuja viittomia sekä laajentamaan porukan sanavarastoa.
Emmi ja uusi ystävä, apina. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti