Suomalainen vammaishanke ja kichwa-alkuperäiskansan kulttuuri kohtaavat Amatsoonasin viidakossa
Napon läänin vammaishanke työskentelee Napon provinssin
alueella, erityisesti Tenan, Archidonan ja Arosemena Tolan kanttoonien kichwa
väestön parissa. Kichwat ovat ecuadorilainen alkuperäiskansa joita on sekä
Andien että Amatsonian alueella. Sekä vuoristossa että viidakossa kichwoilla on
oma vuosituhansien aikana kehittynyt kulttuurinsa. Kichwa-kieli ja kulttuuri on
myöhempää tuontitavaraa inkojen mukana Chilestä ja Perusta tullutta. Vähitellen
se on sekoittunut paikalliseen kieleen ja kulttuuriin ja sekoituksesta on
kehittynyt ecuadorilainen oma versio, samoin kuin ecuadorilainen espanja sekä
latinokulttuuri.
- Tavoitteemme on luoda paikallisia oloja
kulttuuria kunnioittava inklusiivisen erityisopetuksen malli, kertoo hankkeen
inklusiivisen erityisopetuksen asiantuntija Joanna Sormunen, teemme yhteistyötä
Napon provinssin kulttuurien välisen kaksikielisen opetusviraston kanssa. Myös
he ovat sitoutunueet tavoitteeseen saavuttaa alueen vammaiset lapset ja nuoret
ja onneksemme Ecuadorin presidentti on hyvin myönteinen vammaisten oikeuksien
suhteen.
Kulttuurin
kunnioittaminen on monesti hankalaa. Amatsoonasin alueen kichwa-kulttuuriin
kuuluu vammaisuuden näkeminen pahana ja vahingollisena asiana. Perinteisesti
vammaiset lapset hylättiin viidakkoon ja heitä kutsuttiin pahojen henkien
lapsiksi, supay wawa, kichwaksi.
-
Suuri osa työstä on muuttaa ihmisten mielipiteitä, toteaa Sormunen, vakuuttaa
heidät siitä että vammaiset ovat ihmisiä ja heillä on oikeuksia. Että he ovat
samalaisia kuin me, osa meitä, osa yhteisöä. Yhteisö on hyvin tärkeä asia
kichwa-kulttuurissa.
Matka erityisopetuksesta
inklusiiviseen opetukseen
Inklusiivisen
erityisopetuksen ohjelmassa mukana oleville kouluille on luotu erityisluokkia
joissa vastataan vaikeimmin vammaisten oppilaiden opetuksellisiin tarpeisiin.
Näin he kuitenkin ovat lähellä kyläänsä ja pystyvät saapumaan koululle saakka.
Lisäksi suurimmassa osassa mukana olevista koluissa on inklusiivisen opetuksen
tukiluokka jossa lievästi kehitysvammaiset, kuulo- ja näkövammaiset sekä
erityisiä oppimistarpeita omaavat oppilaat saavat tarvitsemaansa tukea
oppimiseen.
-
Ecuadorin espanjankielisellä opetushallinnolla on maassa erityiskouluja
vammaisia oppilaita varten, selittää Sormunen, kaksikielisellä
opetusjärjestelmällä ei näitä ole. Hanke yrittää vastata tähän tarpeeseen ja
tuoda vammaiset lapset ja nuoret kodeistaan yhteisön pariin antaen heille kasvot
ja äänen.
Vapaakirkon
vammaishankkeet ovat aikaisemmin tehneet yhteistyötä Napon provinssin
espanjankielisen opetusviraston kanssa. Edellisten hankkeiden aikana tuettiin
alueen kahta erityiskoulua ja perustettiin sekä Baezan että Archidonan kaupunkeihin
uudet erityiskoulut. Lisäksi hankkeissa tuettiin vammaisten oppilaiden
inkluusiota espanjankielisiin yleiskouluihin.
-
Nykyisen hankkeen aikana olemme tehneet muutaman koulutuksen espanjankielisen
opetusviraston oppilaille ja on ollut mukava huomata että meidät muistetaan,
muistelee Sormunen, aikanaan opetuslaki ei tukenut vammaisten integraatiota,
saati inkluusiota, yleisopetukseen. Erityisopetus oli täysin erillinen ja me
hankkeessa olimme monien mielestä hulluja sekopäitä jotka kävivät puhumassa kouluilla
höpöjä vammaisten oppilaiden mukaanotosta tavallisiin luokkiin.
Ecuadorin
lainsäädäntö on muutaman vuoden aikana kokenut varsinaisen täyskäännöksen.
Ecuador allekirjoitti ja ratifoi YK:n vammaisten oikeuksien sopimuksen yhtenä
ensimmäisistä maista. Maalla on uusi perustuslaki ja opetuslaki ja
inkluusivinen opetus on jokaisen opettajan velvollisuus. Vammaisia oppilaita
löytyy lähes jokaisesta koulusta ja vanhemmat tietävät oikeutensa ja osaavat
vaatia lastensa oikeuksia. Erityisen rohkaisevaa Sormusta on ollut huomata
miten ihmisten asenteet ovat muuttuneet vähitellen positiivisemmiksi ja useat
uskovat inkluusion olevan mahdollista.
Kulttuuriin sopiva
inklusiivisen erityisopetuksen malli
-
Yksi nykyisen hankkeen lähtöajatuksista on että provinssista löytyvät
erityiskoulut eivät pysty vastaamaan vammaisten lasten ja nuorten tarpeisiin,
selittää Sormunen, varsinkin kaukaisissa kylissä asuvien vammaisten tarpeisiin.
Kichwa kylät sijaitsevat usein viidakossa pitkien ja huonojen yhteyksien
päässä. Tästä syystä nykyistä hanketta suunnitellessamme halusimme tehdä
yhteistyötä jotta tuki saataisiin sinne missä sitä todella tarvitaan.
Tavoitteen
saavuttamisessa on ollut monta mutkaa vastassa. Kulttuurierot, sääolosuhteet,
lämpömittarin lukemat, kieli, ruoka ja moni muu asia kaikki ovat erilaisia kuin
Ecuadorin vuoristoalueella. Kaksikielinen opetusvirasto vaatii
yhteistyökumppaneitaan opiskelemaan alueen alkuperäiskansan kieltä. Joten
hankkeen työntekijöiden on ollut tarpeen oppia viidakkoalueen kichwa-murretta
joka on erilainen kuin vuoristossa käytetty. Hankkeen paikallinen
koordinaattori , Rolando Escola, on itse vuoristoalueen kichwa mutta hänen
osaamansa murre on hyvin erilaista kuin Napon provinssin kichwa.
-
Alkuun oli hyvin vaikea ymmärtää mitä ihmiset puhuivat, hankekoordinaattori
Rolando Escola toteaa, vähitellen totuin ihmisten tapaan lausua sanat mutta
vieläkin on sanastoa jota en tunne lainkaan.
Hanke
käyttää opetusmenetelmiensä pohjana Pohjois-Karoliinalaista TEACCH-menetelmää.
Monia asioita on jouduttu muuttamaan ja soveltamaan kulttuuriin paremmin
sopiviksi.
-
Meidän täytyi muuttaa päivien väriä, kertoo Sormunen, viidakon alueella
maanantai on kyullur. Kyullur tarkoittaa maanantain lisäksi myös
taivaankappaleita kuten aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Maanantain oli siis pakosta
oltava keltainen.
Tiistai
on taas Amatsoonasin alueen kichwa-kulttuurissa huonon onnen päivä, silloin ei
kasva mikään, väriksi tuli täten musta. Kichwa-kulttuurissa pääelinkeinot ovat
metsästyksen ja kalastuksen lisäksi maanviljely. Jokaisella perheellä on oma
palstansa, chakra, jossa he kasvattavat alueen kasveja ja eläimiä. Keskiviikko
on onnenpäivä, eli punainen päivä. Torstaina kaikki maahan kylvetty kasvaa
joten päivän väri on vihreä. Perjantan nimi witug tulee violettia nestettä
erittävästä kasvista, joten päivän väriksi tuli violetti. Lauantaihin kuuluu
monia uskomuksia ja silloin ei esimerkiksi saa laittaa lapsen päähän koria tai
se ei kasva. Päivän väriksi tuli ruskea. Sunnuntai on katolilaisen kirkon
opetuksen mukaan pyhä päivä ja sen väri on valkoinen.
- Hankkeen
tavoitteena on sumak kawsay, hyvä elämä, kaikille, kertoo Sormunen, siihen
olemme saaneet oppeja Suomestakin.
Ñu pai chani mashikuna. Kiitos ystävät. Alli shamuskachu Ecuadorman. Tervetuloa
Ecuadoriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti