Yksi Yawarin koulun erityisoppilaista. |
Hankkeemme tavoitteena on luoda paikallisia oloja ja kultturia kunnioittava inklusiivisen ja erityisopetuksen malli. Mallin piirissä on tällä hetkellä 35 koulua joissa on yhteensä 42 hankkeen kouluttamaa vastaavaa erityisopettajaa. Hankkeen tekemän tutkimuksen mukaan Napon provinssissa on yhteensä vähän yli 500 vammaista ja oppimisvaikeuksellista alle 15 vuotiasta kichwa-kansaan kuuluvaa lasta ja nuorta joista n. 280 ovat kyseissä kouluissa.
Tarkoituksena on laajentaa mallia niin että kaikki kaksikielisen viraston 114 koulua olisivat sen parissa ja kaikki vammaiset ja oppimisvaikeukselliset oppilaat saisivat tarvitsemaansa opetuspalvelua. Myös kaksikielinen opetusvirasto on sitoutunut tähän tavoitteeseen ja onneksemme Ecuadorin nykyinen presidentti on hyvin myönteinen vammaisten oikeuksien suhteen.
Yawarin koulun rehtori Nancy erityisoppilaan kanssa. |
Lisäksi teemme tiedotus- ja kylätyötä hankkeessa jossa kerromme kichwa-kansan edustajille vammaisten oikeuksista ja velvollisuuksista joita yhteiskunnalla ja meillä kaikilla on heitä kohtaan. Yritämme tehdä yhteistyöta mahdollisimman monen palveluntuottajan kanssa jotta vammaisten henkilöiden tarpeisiin vastattaisiin provinssissa mahdollisimman integraalilla tavalla.
Kylätyöhön kuuluu mm. vierailut eri parroquioiden (kuntataso) hallinon luona tiedottamassa heille vammaisten oikeuksista ja heidän velvollisuuksistaan vammaisia kohtaan. Parroquiat saavat vuosittaisen budjetin valtiolta josta on laitettava lakisääteinen osa vammaistyöhön.
Lisäksi teemme työtä suoraan kylähallinon ja kylien ihmisten tasolla tavoittaen heitä erilaisissa juhlissa ja tilaisuuksissa.
Erityisoppimistarpeita omaavia oppilaita Yawarin koulun erityisluokassa. |
Kaksikielisen opetushallinon parissa koko maassa ei ole erityiskouluja joten olemme luoneet kouluille, tarpeen mukaan, erityisluokkia joissa vastataan vaikeimmin vammaisten oppilaiden opetuksellisiin tarpeisiin. Lisäksi suurimmassa osassa mukana olevista kouluista on inklusiivisen opetuksen tukiluokka jossa lievästi kehitysvammaiset, kuulo- ja nakövammaiset sekä opetusvaikeukselliset oppilaat saavat tarvitsemaansa tukea oppimiseen.
Ennen tätä hanketta teimme yhteistyötä Napon provinssin espanjankielisen (nykyään kulttuurienvälisen) opetusviraston kanssa. Yksi aikaisempi hankkeemme oli mukana perustamassa El Chacon kaupungin erityiskoulua. Toisessa hankkeessa perustimme Baezaan erityiskoulun, rakensimme sille koulurakennukset Ulkoministeriön tuella ja ylläpidimme sitä useamman vuoden. Sitten oli aika lahjoittaa se valtiolle ja nyt koulu jatkaa toimintaansa valtion ylläpitämänä erityiskouluna. Lisäksi viimeisessä espanjankielisen opetusviraston kanssa tehdyssä jatkohankkeessa olimme mukana perustamassa erityiskoulua Archidonan kaupunkiin. Nyt neljässä viidestä Napon pronvissin kanttoonista on oma erityiskoulunsa.
Teemme edelleen hankkeessa yhteistyötä erityiskoulujen ja espanjankielisen opetusviraston kanssa mutta emme enää yhtä kiinteästi.
Valitettavasti erityiskoulut eivät pysty vastaamaan koko provinssin vammaisten lasten ja nuorten tarpeisiin. Varsinkin kichwa alkuperäiskansaan kuuluvat vammaiset olivat melkein kokonaan palvelun ulkopuolella.
Yksi syy oli että koulut olivat espanjankielisen opetusviraston alaisia, toinen se että kichwa kylät sijaitsevat viidakossa hyvinkin pitkien ja huonojen yhteyksien päässä.
Tästä syystä nykyistä hanketta suunnitellessamme halusimme tehdä yhteistyötä kaksikielisen opetusviraston kanssa jotta apu saapuisi sinne missä sitä eniten tarvitaan.
Myöskin laitoimme tavoitteeksemme yhteistyössä kichwa-kansan ja kaksikielisen opetusviraston kanssa luoda kulttuuriin sopivan inklusiivisen ja erityisopetuksen mallin. Tällä tavoin takaamme että malli todella vastaa kylien ja ihmisten todellisuutta sekä tuo tukea heidän tarpeisiinsa.
Yawarin koulun esikouluokka. |
Tavoitteena on erityisesti insertoida oppilas sosiaalisesti, mahdollistaa hänen mukaansa otto kylän toimintaan. Sekä saavuttaa hyvän elämisen taso jossa on mahdollisimman vähän kärsimystä ja joka on mahdollisimman lähellä muiden kichwa-kansalaisten elintasoa.
Tällä hetkellä hankkeella on taas menossa kolme viikkoa kestävä kurssi uusille eristyisopettajille. Tässä ryhmässä heitä on 12 ja mukaan on tullut 3 aivan uutta koulua. Toivottavasti saamme lisää kouluja mukaan tämän lukuvuoden aikana ja ensi lukuvuodeksi viela suuremman määrän.
Minua on myös pyydetty kirjoittamaan espanjaksi ja englanniksi blogitekstejä. Koska erityisesti espanjankielisiä blogitekstejä koskeva pyyntö on tullut ihmisiltä joiden kanssa hanke tekee työtä ja jotka ovat hankkeen kohderyhmä ja jopa esiintyvät blogin valokuvissa olen päättänyt tehdä tiivistelmiä suomenkielisistä blogiteksteistä ainakin espanjaksi.
Espanjan tai englanninkieliset tekstit eivät siis tule sisältämään mitään uutta tietoa vain kertausta vanhasta. Mutta saanpahan ainakin syytä postittaa lisää kuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti