Kävimme yhdessä hankkeen uuden kliinisen psykologin Katy Betancourthin
ja kolumbialaisen vapaaehtoistyöntekijän Camila Navarron kanssa
kouluvierailulla Nicolás Shiguango koululla Bajo Ongotan kylässä.
Koulussa on kolme erityisoppilasta jotka kaikki ovat esikouluikäisiä. Jamililla on pahoja sosiaalisia ongelmia puhuvikansa lisäksi. Hänen agresiivisuutensa suhteen on tehty kovasti töitä kuluneen lukuvuoden aikana ja luokkaan astuessa oli kuin olisi ollut toinen poika vastassa. Nyt Jamil katsoi takaisin ja jopa vähän hymyili. Ennen hänelle hymyillessä vastauksena oli itku tai lyönti.
Kuvassa koulun vastaava erityisopettaja Germania Shiguango ja Sisa oppilaansa. Sisa on Jamilin täti. Hänellä on myös puheongelmia ja ongelmia sosiaalisissa taidoissa, erityisesti hänellä on keskittymisongelmia.
Jamil antaa jo koskettaa itseään, vaikka entistä uhmaa on vielä katseessa mukana. Hän on hyvin varovainen ihmisten suhteen.
Uuden leikkikeittiön muovipussi oli liian kiinostava että olisi ehtinyt tunnille mukaan. Kuvassa vasemmalla ylhäällä näkyy linnunpesä jota käytetaan kichwa-kulttuurissa paljon koristeena.
Kuvassa vasemmalla (valkoinen paita) hankkeen kliininen psykologi Katy Betancourth. Pyödässä istuvat Jamil, Linder sekä Camila Navarro, hankkeen kolumbialainen vapaaehtoistyöntekijä. Hän on kolumbialainen kichwa ja löysi hankkeesta tietoa netissä ja otti minuun yhteyttä jotta pääsisi tutustumaan työhömme.
Linderillä on paha puhevika. Ensin perhe, lääkäri ja erityisopettaja ajattelivat että hänen on mahdoton oppia puhumaan. Nyt Linder lausuu jo yksittäisiä sanoja (helppoja äänteitä) ja on alkanut kommunikoimaan paremmin. Hän on hurmaava pikkupoika jolla on aina hymy herkässä.
Sisakin saapui pöytään pyörittelemään kreppipaperipalloja kun tajusi Jamilin ja Linderin saavan kaikkien aikuisten huomion itselleen.
Erityisoppilaat ovat samassa luokassa koulun esikoululaisten kanssa ja tekevät samoja tehtäviä heidän kanssaan. Normaaliopettajan lisäksi luokassa on vastaava erityisopettaja joka on huolehtii kolmen erityisoppilaan oppimisesta ja mukana pysymisestä.
Kreppipaperipallot pitää myöhemmin liimata paperille. Esikouluopettaja on myös saanut hankkeelta koulutusta inklusiivisesta opetuksesta ja opetuksen mukauttamisesta vammaisille ja opetusvaikeuksellisille oppilaille.
Camila ja Sisa, hyviä ystäviä heti paikalla.
Germaania seuraa Sisan työskentelyä.
Opetuksessa on vielä monia ongelmia ja koulutusta sekä erityisesti opetusmateriaalia tarvitaan paljon. Mutta on rohkaisevaa nähdä vammaiset ja oppimisvaikeukselliset oppilaat mukana koulun ja luokan toiminnassa ja miten heidän oikeutensa oppimiseen ja sosiaaliseen inkluusioon otetaan huomioon. Sekä Sisa, Jamil että Linder olisivat joutuneet jäämään kotiin ilman hanketta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti