kehitysyhteistyö on toisistaan oppimista. Kohdemaa, minun tapauksessani siis Ecuadorin amatsoonasin alueen kichwakylät, ei ole ainoa joka tässä
kehittyy
vaan itse kehittyy koko ajan ihmisenä, oppii valtavan paljon. Ja täällä on niin
monia asioita joita Suomi voisi valtiona oppia myös. Samoin kuin Suomi, Ecuador
on allekirjoittanut Kansainvälisen vammaisten oikeuksien julistuksen, mutta
toisin kuin Suomi, Ecuador on ratifioinut sen. Ja tämä köyhä kehitysmaa, jossa
ei ole paljonkaan vammaisalan ammattitaitoa tai tietoa, on taistellut itsensä
koko alueen esimerkiksi. Valtavasti
erehdyksiä on tehty ja tehdään, mutta ne ovat inhimillisiä.
Se on myös hyvä
muistaa kehitysyhteistyössä, vaikka miten olisi tietoa ja taitoa, niin
erehdyksiä tekee silti koko ajan. Täytyy osata kunnioittaa kulttuuria ja
ihmisiä, etsiä tasapainoa sen välille mikä on kulttuuria, mikä rikkomusta
ihmisoikeuksia kohtaan ja kristillisestä näkökulmasta, mikä on syntiä ja mikä
vain ihmisten erilaisia tapoja.
Kehitysyhteistyössä
parasta on se että saa tehdä työtä ihmisten kanssa. Suomessa käytetään paljon
esimerkkinä koulutuksissa sitä miten pitää suunnitella ihmisten kanssa, koko
kyläyhteisö mukaan. Yhdessä piirrellää maahan kepillä puun alla ja siitä syntyy
se suunnitelma. Välillä se tuntuu kovin naivilta, välillä huomaa että on ollut
aivan naurettava. Näinhän se on, koko yhteisö on otettava mukaan. Ja ne parhaat
suunnitelmat ja ideat eivät yleensä tule ns. teknisiltä asiantuntijoilta, vaan
niiltä todellisilta asiantuntijoilta, eli yhteisön jäseniltä, ja meidän
tapauksessamme, vammaisilta itseltään sekä heidän perheenjäseniltään.
Tärkeintä on muistaa tarkistaa oma asenne. Täällä kichwat
ovat hyvin omanarvontuntoisia ja tarkkoja kulttuuristaan. Jos et edes halua
oppia heidän kieltään ja todella kunnioita heidän kulttuuriaan ja tapojaan,
yhteistyö on mahdotonta. Ja jotta olisi todellista kehitysyhteistyötä, niin sen
täytyy olla, kuten nimi sanoo, yhteistyötä. Sitten kun pääsee eroon omista
ennakkoluuloistaan ja kuvitelmistaan että olisi eurooppalaisena jotenkin
parempi kuin alkuperäiskansoihin kuuluvat, voi todellinen työ alkaa. Ja se
todellinen työ on sitä että yhteisö opettaa sinulle itsestään.
Vammaistyössä joudumme rikkomaan monia kichwayhteisön
tabuja. Siksi onkin tärkeä tuntea hyvin heidän kulttuurinsa, maailmankäsityksensä
ja perinteensä. Parhaiten sanoma menee perille kun voit perustella sen heidän
omilla sanoillaan, heidän maailmankuvastaan lähtien. Suomalaiset selitykset ja
tiede eivät ole yhtään mitään. Ai että se on kirjaan kirjoitettu, kuka sen
kirjan kirjoitti ja mitä sen kirjan kirjoittaja muka tietää minun elämästäni,
minun kylässäni, minun viidakossani? Siinä on taas kehitysyhteistyöntekijä
löytänyt oman paikkansa, oppimassa yhteisön jalkojen juuressa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti