torstai 24. tammikuuta 2013

Oppilaita arvioimassa Paulino Grefa koululla


Paulino Grefa-koulu on yksi kaksikielisen opetusviraston kouluista Napon provinssissa. Koulussa on sekä vammaisia että muuten opetuksellisia erityistarpeita omaavia oppilaita. Viime vuoden lopulla koulun rehtori teki opetuvirastolle pyynnön että koulu otettaisiin mukaan hankkeen inklusiivisen opetuksen ohjelmaan.


Tätä varten vierailin koululla kaksikielisen opetusviraston kliinisen psykologin Soraya Loachaminin kanssa. Arvioimme oppilaiden opetuksellisia erityistarpeita. Tarkoituksena oli selvittää olisiko koululla tarpeen olla hankkeen kouluttama vastaava erityisopettaja.


Monilla koulun oppilailla oli oppimisongelmia. Syyt ovat moninaiset. Löytyy alkoholismia, perheväkivaltaa, vanhempien välinpitämättömyyttä, perheenjäsenten kuolemia, vanhempien maastamuuttoa ja muualla maassa työskenteleviä vanhempia. Eräässä tapauksessa Soraya jopa epäili hyväksikäyttöä.


Lisäksi koululla oli muutama vammaiskortin omaava oppilas. Kuvassa pienikasvuinen tyttö. Lisäksi koululla on kaksi kuulovammaista oppilasta.


Yksi oppilaista oli myös kehitysvammainen. Hänet olivat vanhemmat ottaneet pois Tenassa sijaitsevasta erityiskoulusta ja laittaneet omassa kylässään sijaitsevaan "normaalikouluun" inkluusiolainsäädännön tultua voimaan. Tytön isä olikin yksi innokkaimmista kannattajista jotta koululle saataisiin vastaava erityisopettaja.


Kuvassa Sorayan ja oppilaiden lisäksi punaisessa paidassa koulun opettaja joka on vapaaehtoisesti auttanut oppilaita pärjäämään paremmin luokissaan. Hän olisi kiinnostunut pääsemään ohjelmaan mukaan ja kouluttautumaan hankkeen kautta erityisopettajaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti