Tässä blogissa kirjoitetaan Suomen Vapaakirkon kehitysyhteistyöhankkeesta Ecuadorissa. Hankkeessa luodaan koulutuksellisia erityistarpeita omaavien oppilaiden inkluusiivesen ja erityisopetuksen mallia yhdessä IPEE-kirkon ja Napon läänin kaksikielisen kulttuurien välisen opetusviraston kanssa. Hankeen toimialueella on yhteensä yli 100 ala- ja yläkoulua sekä lukiota. Hankkeen tekemän kartoituksen mukaan alueella on yli 600 alkuperäiskansoihin kuuluvaa vammaista lasta ja nuorta.
keskiviikko 23. tammikuuta 2013
Opettajien koulutus
Uusien erityisopettajien koulutuksessa he joutuivat pitämään näytetunnin. Osa opettajista toimi opettajan roolissa, toiset olivat oppilaita. Jokaisella oppilaalla oli oma persoonansa ja myöskin omat erityistarpeensa joihin opettajan piti opetuksessaan vastata.
Opettajien joukosta löytyi loistavia näyttelijöitä jotka ottivat roolinsa tosissaan. Opettajien piti tehdä parhaansa pitääkseen kuria yllä ja saadakseen oppilaansa oppimaan.
Harjoitus oli myös hyvin katarktinen. Monet kävivät läpi ongelmiaan joita heillä oli oppilaidensa kanssa tai vaikeuksia joita heidän ongelmakäyttäymisensä aiheutti. Puhetta riitti pitkäksi aikaa näytetuntien jälkeen.
Samalla oli hyvä käydä läpi opettajien maneereja ja "huonoja" tapoja. Oppilaan kanssa oli mentävä samalla tasolle, vaikka sitten lattialle.
Asiat oli opetettava kädestä pitäen, pelkkä näyttäminen ei riittänyt. Tuntia tehtiin yhdessä ja toisto on edelleen opetuksen äiti.
Osa opettajista turhautui ensin oppilaisiinsa. Toisia pelotti että he eivät pääsisi kurssista hyväksyttyinä läpi koska oppilaat eivät käyttäytyneet kunnolla koko ajan.
Oli hyvä muistaa miten paljon kärsivällisyyttä erityisoppilaiden opettamisessa tarvitaan. Ja että kaikki tapaukset ovat erilaisia. Kukaan ei voi olla ekspertti joka oppilaan tapauksessa.
Ja samalla opettajat saivat mahdollisuuden näyttää luovuuttaan ja kehittivät erinomaisia ympäristöön ja kulttuuriin soveltuvia opetusmenetelmiä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti