keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Flor María Andy Rivadeneyran haastattelu


Nimeni on Flor María Andy Rivadeneyra. Olen kotoisin Tenasta. Työskentelen Napon kaksikielisessä kulttuurienvälisessä opetusvirastossa EIFC-opetuksen apulaisteknikkona. EIFC on Ecuadorin alkuperäiskansojen opetusmalli perheeseen ja yhteisöön perustuvasta opetusesta alle kouluikäisille. Tiimissämme on neljä jäsentä. EIFC-opetuksen lääninjohtaja, Carmela Cerda, opetustarkastaja Cesar Alvarado, minä ja toinen apulaisteknikko nimeltään Euclides Tanguila. Meidän kahden tehtävänä on opastaa lastentarha- ja esiopetuksen opettajia opetussuunnitelmien teossa ja opettamisessa. Lisäksi teemme sihteerin töitä koska osastollamme ei ole sihteeriä.
Olen koulutukseltani ammattikorkeakoulusta valmistunut peruskoulun opettaja mutta työsketelen lastentarhaikäisten kanssa koska minusta pienet lapset ovat mielenkiintoisempia. Olen opettanut sekä kouluikäisiä että alle kouluikäisiä lapsia. Minusta on helpompi työskennellä alle kouluikäisten kanssa. Koulussa lapset ovat usein jo kyllästyneitä ja heitä on vaikea motivoida opiskelemaan. Pienet lapset matkivat luonnostaan ja tahtovat miellyttää opettajaa.
Tärkeintä pienten lasten opettamisessa on leikki, kertoo Flor. Heidän kanssaan kaikki opetetaan leikin kautta. On opettajia jotka tahtovat opettaa jo kolme vuotiaita luokkamaisesti. Oppilaiden pitää istua hiljaa pulpeteissa ja he työskentelevät taululla. Se ei toimi pikkulasten opetuksessa vaan tärkeintä on pitää opetus leikinomaisena.
EIFC-opetussuunnitelmaan kuuluu motoriikan ja tunne-elämän kehittäminen, taideaineet sekä kichwa-kieli, -kulttuuri ja perinteinen ympäristö. Florin mukaan tärkeä osa-alue opetusta on perheen kanssa työskentely ja kotivierailut. Usein lapset puhuvat ongelmista koulussa opettajalle eivätkä kerro niistä kotonaan vanhemmille. Siksi on tärkeä pitää yhteyttä perheisiin. Tietenkin perheissä on myös ongelmia joihin opettajan tulee puuttua.
Monet kichwa-perheiden ongelmista ovat hyvin samantapaisia kuin suomalaisperheiden. Suurimmaksi ongelmaksi Flor nimeää alkoholismin. Hänen mukaansa kylissä on paljon alkoholismia joka tuottaa erilaisia ongelmia perheille. Lasten kanssa tämä näkyy pahoinpitelyinä ja hyväksikäyttönä. Äitien alkoholinkäyttö, varsinkin raskauden aikana, puolestaan aiheuttaa erilaisia ongelmia. Monista kouluista löytyy lapsia joilla on äidin raskaudenaikaisen alkoholin käytön aiheuttama kehitysvamma.
Toinen vakava ongelma kichwa-kylissä on lasten yksinjääminen vanhempien töiden takia. Monesti vanhemmat työskentelevät pitkään ja lapset jäävät yksin iltaan saakka. Vakavamman ongelman aiheuttaan monien perheiden maapalstojen sijaitseminen kylien ulkopuolella. Pienten lasten tapauksessa tämä tarkoittaa lasten puuttumista koulusta kun vanhemmat lähtevät maatöihin. Sen tähden opetussuunnitelma on joustava ja lapset osallistuvat opetukseen kun pystyvät. Kouluikäisten kohdalla samaa joustavuutta ei enää ole joten vanhempien lähtiessä viikolla maatilalleen jäävät lapset kotiin yksin kunnes vanhemmat viikonloppuna palaavat takaisin.
Flor sanoo että lasten jättäminen yksin koko viikoksi on kouluikäisten parissa jo liian tavallista. Sitä tapahtuu joka kylässä, hän toteaa. Lastentarhaopetukseen osallistuvia ei yleensä hylätä yksin koko viikoksi mutta joskus vanhemmat töiden takia jättävät heidät yksin kotiin.
Tämä näkyy myös lasten huonona ravitsemuksena. Lasten jäädessä yksin he syövät mitä vanhemmat ovat heille jättäneet tai mitä osaavat itselleen tekoaineista valmistaa. Myöskin köyhyys aiheuttaa huonoa ravitsemusta. Flor mainitseekin aliravitsemuksen suureksi ongelmaksi kouluissa. Oppilaat tulevat aamulla kouluun ilman aamupalaa, hän kertoo. Huono ravitsemus aiheuttaa oppimisongelmia ja erilaisia sairauksia. Nämä ongelmat ovat tavallisia ihan jokaisessa alueen koulussa.
Florille vapaakirkon vammaishanke merkitsee mahdollisuutta. Hänestä on tärkeä saada apua ja tukea työhön jota kaksikielinen kulttuurienvälinen opetusvirasto Napossa tekee. Hanke on kouluttanut opettajia ja opettanut heille uusia taitoja ja erityisesti miten voidaan työskennellä vammaisten oppilaiden kanssa. Ennen vammaiset oppilaat eivät olleet koulussa, Flor selittää, he jäivät kotiin. Vieläkin on monia vammaisia lapsia jotka ovat kotona eivätkä käy koulua. Inkluusio on tärkeää koska silloin arvostetaan ihmistä.
Florilla on itsellään 29-vuotias mykkä serkku. Hän oli pienenä kuullut mutta ei pystynyt puhumaan. Lapsena poika oli kuitenkin tunkenut maissia korvaansa ja menettänyt kuulonsa sen tähden. Serkkuni ei koskaan käynyt koulua, Flor selittää, hän on hyvin älykäs mutta hänellä ei ollut samaa mahdollisuutta kuin vammaisilla lapsilla nykyään on. Olen varma että jos Tenaan saataisiin koulu aikuisille vammaisille hän tahtoisi oppia lukemaan ja voisi hankkia itselleen ammatin.
Toiveeni on että hankkeen kautta opettajat parantaisivat ammattitaitoaan ja oppisivat miten vammaisten oppilaiden kanssa tulee toimia, Flor toteaa. Ja kaikkein eniten toivon että he panevat luokissaan käytänköön kaiken oppimansa. Itse haluan oppia myös lisää. Opettajat kysyvät meiltä neuvoa ja sitä varten tarvitsen tietää vielä enemmän kuin he. Haluaisinkin saada lisää koulutusta inkluusiosta.
Flor María Andy Rivadeneyra, Napon läänin kaksikielisen kulttuurien välisen opetusviraston EIFC-opetuksen apulaisteknikko.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti