Vapaakirkon kehitystyöhanke, Resurssikeskus Napon läänin erityisopetuksen tueksi, tekee työtä Ecuadorin pilvisademetsä- ja Amatsonin viidakkoalueella Napon läänissä. Vapaakirkko on työskennellyt alueella vuodesta 2001 saakka alueen vammaisten kanssa. Hankkeen työn hedelmänä alueen vammaisten nuorten ja lasten asema on parantunut huomattavasti.
T. W. Andersonin evankeelisen koulun yhteyteen perustetuista erityisluokista on nykyisen hankkeen aikana paisunut kokonainen erityiskoulu. Kuluvan vuoden aikana vastuu erityisluokista siirtyy T. W. Andersonin evankeeliselta koululta oppilaiden vanhemmille ja vähitellen, toivottavasti, Ecuadorin opetusministeriölle.
Vuonna 2006 Andersonin koulun yhteyteen perustetussa ensimmäisessä erityisluokassa oli kolme oppilasta, lukuvuoden aikana erityisluokat nopeasti laajenivat neljäksi erilliseksi ryhmäksi joissa oli yhteensä yli 15 oppilasta.
Lukuvuonna 2009-2010 ryhmiä on neljä ja niissä on yhteensä 20 oppilasta, joten on jo aika perustaa erityisoppilaille oma koulunsa.
Andersonin koulussa on lisäksi integroituna yhteensä 10 erityislasta eriluokka-asteilla päiväkotiryhmästä alakoulun seitsemännelle luokalle saakka. Lisäksi kunnan muilla alakouluilla ja yläkouluilla on yhteensä n. 20 oppilasta integroituina normaaliluokkiin. Suomen Kummilapset ry tukee Baezan erityisoppilaita, sekä integraatioluokissa että erityiskoulussa.
Tässä blogissa kirjoitetaan Suomen Vapaakirkon kehitysyhteistyöhankkeesta Ecuadorissa. Hankkeessa luodaan koulutuksellisia erityistarpeita omaavien oppilaiden inkluusiivesen ja erityisopetuksen mallia yhdessä IPEE-kirkon ja Napon läänin kaksikielisen kulttuurien välisen opetusviraston kanssa. Hankeen toimialueella on yhteensä yli 100 ala- ja yläkoulua sekä lukiota. Hankkeen tekemän kartoituksen mukaan alueella on yli 600 alkuperäiskansoihin kuuluvaa vammaista lasta ja nuorta.
perjantai 9. lokakuuta 2009
Baezan erityiskoulu
Tunnisteet:
Baeza,
Ecuador,
erityiskoulu,
erityisopetus,
kehitysyhteistyö,
lähetystyö,
Napon lääni,
Suomen Kummilapset ry
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti