Kouluvierailuilla huomaa miten erilaisia koulut ja opettajat
ovat, sekä heidän motivaationsa ja omistautumisensa erityisopetukselle
vaihtelee kovasti. San Pablon kylän San Pablo koulun erityisopettaja Miguel
Chimbo rakensi itse itselleen ja oppilailleen luokan. Katto hänellä oli
valmiina mutta hän itse teki siihen seinät sekä maalasi ne ja kunnosti ja
maalasi pulpetit oppilailleen. Lisäksi hän on valmistanut opetusmateriaalia
heitä varten ja hänellä oli valmiit opetussuunnitelmat henkilökohtaisesti jokaiselle
oppilaalle.
Miguel Chimbo San Pablon koulusta oppilaidensa kanssa rakentamassaan erityisluokassa. |
Toisessa ääripäässä San Franciscon kylän Ventura Aviles
koulun opettaja Marilu Grefalla ei ole opetus- eikä tuntisuunnitelmia.
Erityisluokkaa ei ole edes siivottu, saati kunnostettu. Oppilaat opiskelevat
kaikki tasostaan riippumatta samaa teemaa perinteiseen tyyliin.
Marilú Grefa Ventura Aviles koulusta oppilaidensa kera erityisluokassa. |
Valitettavasti
tästä johtuen oppilaiden opetus on hyvin epätasa-arvoista. Toisissa kouluissa
tukiopetusta saavat oppilaat palaavat nopeasti ns. normaaliluokkaan ja voivat
jatkaa koulu-uraansa ilman suurempia hankaluuksia. Toisissa kouluissa samat
oppilaat jatkavat tukiluokassa vuodesta toiseen eikä suurempaa edistystä tunnu
olevan lainkaan.
Erityisopettaja Marilú Grefa Napon läänin Opetusalue Nr 1 erityis- ja inklusiivisen opetuksen koordinaattorin, Jenny Tapuyn, kanssa. |
Hankkeen haasteena on miten mitata opettajien työn laatua ja
miten vaatia laadun parantumista kun se on mitattu. Perinteinen tapa Ecuadorissa
on irtisanoa opettaja ja hankkia toinen tilalle. Tässä tapauksessa se
tarkottaisi koko koulutusprosessin aloittamista uudelleen. Mistä siis saada
motivaatiota sen puutteessa eläville opettajille?
Silta Mishahualli joen yli San Francisco de Cotundo kylään jossa Ventura Aviles koulu sijaitsee. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti