perjantai 4. lokakuuta 2013

Kouluvierailuilla



Kouluvierailuilla huomaa miten erilaisia koulut ja opettajat ovat, sekä heidän motivaationsa ja omistautumisensa erityisopetukselle vaihtelee kovasti. San Pablon kylän San Pablo koulun erityisopettaja Miguel Chimbo rakensi itse itselleen ja oppilailleen luokan. Katto hänellä oli valmiina mutta hän itse teki siihen seinät sekä maalasi ne ja kunnosti ja maalasi pulpetit oppilailleen. Lisäksi hän on valmistanut opetusmateriaalia heitä varten ja hänellä oli valmiit opetussuunnitelmat henkilökohtaisesti jokaiselle oppilaalle.
Miguel Chimbo San Pablon koulusta oppilaidensa kanssa rakentamassaan erityisluokassa.
Toisessa ääripäässä San Franciscon kylän Ventura Aviles koulun opettaja Marilu Grefalla ei ole opetus- eikä tuntisuunnitelmia. Erityisluokkaa ei ole edes siivottu, saati kunnostettu. Oppilaat opiskelevat kaikki tasostaan riippumatta samaa teemaa perinteiseen tyyliin. 
 

Marilú Grefa Ventura Aviles koulusta oppilaidensa kera erityisluokassa.
Valitettavasti tästä johtuen oppilaiden opetus on hyvin epätasa-arvoista. Toisissa kouluissa tukiopetusta saavat oppilaat palaavat nopeasti ns. normaaliluokkaan ja voivat jatkaa koulu-uraansa ilman suurempia hankaluuksia. Toisissa kouluissa samat oppilaat jatkavat tukiluokassa vuodesta toiseen eikä suurempaa edistystä tunnu olevan lainkaan.
Erityisopettaja Marilú Grefa Napon läänin Opetusalue Nr 1 erityis- ja inklusiivisen opetuksen koordinaattorin, Jenny Tapuyn, kanssa.
Hankkeen haasteena on miten mitata opettajien työn laatua ja miten vaatia laadun parantumista kun se on mitattu. Perinteinen tapa Ecuadorissa on irtisanoa opettaja ja hankkia toinen tilalle. Tässä tapauksessa se tarkottaisi koko koulutusprosessin aloittamista uudelleen. Mistä siis saada motivaatiota sen puutteessa eläville opettajille?
Silta Mishahualli joen yli San Francisco de Cotundo kylään jossa Ventura Aviles koulu sijaitsee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti