Ecuadorin viidakkoalueen kichwa-alkuperäiskansan mukaan vammainen
lapsi on “supay wawa” eli demoni lapsi.
Hänen ajatellaan syntyneen naisen ja demonin välisestä liitosta. Toinen
perinteinen ajattelutapa on että lapsi on kuolleen ihmisen henki joka on tullut
takaisin vainoamaan eläviä.
Kananbu-koulun erityisoppilas äitinsä kanssa perheen kodissa. |
Kananbun oppilaita. |
Kananbu-koulun oppilaita koulun pihalla. |
Molempien ajattelutapojen mukaan vammainen on demonisen hengen vallassa
ja hän on pahaksi yhteisölle. Kichwat ajattelevat että vammaisuus leviää jos
lapsen antaa elää ja olla yhteisön piirissä. Perinteisen ajattelutavan mukaan
vammaisena syntynyt lapsi on täytynyt heti tappaa ja polttaa tai haudata joen
varteen jotta saastainen henki ei tartuttaisia kaikkia muita kylässä syntyviä
lapsia.
Nina Rumi-koulun oppilas erityisluokassa. |
Nina Rumi-koulun oppilaita erityisluokkassa. |
Nina Rumi-koulun erityisopettaja Lola Vargas (oikealla) oppilaansa kanssa. Nina Rumi on tulikivi kichwaksi. |
Katolilaisella kirkolla on luja ote Etelä-Amerikan kansoista ja sen
uskomukset ovat usein sekoittuneet perinnetapoihin mitä kummallisimmin tavoin. Katolilaisen
kirkon tuoman ajattatelutavan mukaan vammaisuus on rangaistus synneistä,
vammaisena syntynyt lapsi on rangaistus hänen vanhempiensa synneistä. Tämä on
sekoittunut kichwojen perinteiseen tapaan käsittää vammaisuus. Katolilainen
kirkko saarnaa perisynnistä ja paholaisesta, pahasta. Joten ihmisten mielissä
vammaisista lapsista on tullut pahan lapsia jotka ovat syntyneet vanhempien
synnin tähden.
Yawari-koulun fyysisesti vammainen inkluusio-oppilas luokkatovereidensa keskellä. |
Kehitysvammainen erityisoppilas Yawari-koulusta integroituna liikuntatunnille. |
Suomen Vapaakirkko tekee alueella vammaishanketta ja yksi hankkeen
suurimmista haasteista on ollut muuttaa tämä ajattelutapa. Olemme halunneet
tuoda tilalle ajatuksen että kaikki lapset ovat Jumalan luomia ja kaikki mitä
Jumala tekee on hyvää ja täydellistä, vammaisetkin. Raamatussa kerrotaan Jumalan
rakastavan kaikkein vähäisempiä. Kuka saattaisi olla vähäisempi kuin
viidakkoheimon vammainen lapsi jota hävetään ja pelätään syntymästä saakka?
Marcelo Andi-koulun inkluusio-oppilas (keskellä) koulukavereidensa kanssa. |
Marcelo Andin inkluusio-oppilas alaluokassa. |
Marcelo Andin inkluusio-oppilas luokassaan. |
Kinti-koulun erityisoppilaita. |
Kintin (kolibri kichwaksi) erityisoppilaita. |
Kintin erityisoppilaita luokassaan. |
Kichwakulttuuri on hyvin yhteisöllinen, ihmisen identiteetti muodostuu
hänen yhteisöstään. Tervehtiessä uutta ihmistä kysytään, jo ennen nimeä, mistä
olet kotoisin, koska kun tiedämme mistä hän on samalla selviää minkälainen
ihminen hän on. Vammaisilta ihmisiltä tämä identiteetti on kielletty, he elävät
yhteisön ulkopuolella, eivätkä siis ole ketään. Usein he eivät edes ole
virallisesti olemassa, eli heillä ei ollut syntymätodistusta tai
sosiaaliturvatunnusta.
Francisco Grefa Mamallacta-koulun erityisopettaja Irene. |
Erityisoppilaan äiti lapsensa kanssa. |
Francisco Grefa Mamallacta-koulu Alto Panossa. |
Koulun oppilaita. |
Hankkeen suurimpia haasteita onkin ollut murtaa tämä valhe joka
kahlitsee, sekä vammaisia ihmisiä että heidän perheenjäseniään.
Haluamme tuoda tilalle ajatuksen että valon voima voittaa aina
pimeyden. Jumala on voimakkaampi kuin paha, paha ei pysty luomaan elämää. Vammainen
lapsi on Jumalan luoma. Jokainen lapsi on lahja jonka Jumala antaa meidän
vastuullemme. Mutta vammaisen lapsen Hän antaa vain ihmisille joiden Hän tietää
kykenävän rakastamaan häntä aivan erityisellä tavalla.
Cacique Jumandy-koulun erityisluokka. |
Erityisluokan oppilaita. |
Cacique Jumandyn erityisopettaja María Belén Shiguango oppilaiden kera. |
Erityisluokan oppilas. |
Erityisluokan oppilaita. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti