Suomen Vapaakirkon ja
Ulkoministeriön yhteinen vammaishanke Ecuadorin viidakkoalueen
alkuperäiskansojen parissa rikkoo perinteisiä käsityksiä vammaisista ja heidän
paikastaan mahdollistaen heidän mukaantulonsa yhteisön ja opetuksen pariin.
Suonenjoen Vapaakirkon rahoittamaa työtä tehdään Etelä-Amerikassa päiväntasaajalla
sijaitsevan maan Amatsonas-joen syntyseudulla, Napon läänissä, alueilla joissa
vammaistyötä ei ole koskaan ennen tehty.
Haasteena
epäluulo ja uskomukset
Napon läänin maaseutualueella alkuperäisasukkaiden
alle viisivuotiaista lapsista 100% on aliravittuja. Kulkuyhteydet ovat
olemattomia, moniin kyliin pääsee vain kanootilla tai kävellen. Synnytykset
tapahtuvat kodeissa perinteisten kätilöiden avustamalla, raskauden aikainen
terveydenhuolto on ollut melkein olematonta ja pieniä lapsia ei useimmiten
rokoteta. Tämä näkyy myös alueen kouluilla, Napon kaksikielisen
kulttuurienvälisen opetushallituksen arvion mukaan jopa 90% alkuperäiskansojen
alakoulujen oppilaista on oppimisongelmia.
Shiringan kylän kichwa-alkuperäiskansaan kuuluvia äitejä vanhempain kokouksessa. |
Perinteisesti alueen kichwa-alkuperäisheimojen
kulttuuriin ovat kuuluneet keräily, metsästys ja kalastus. He kulkivat pitkin
amatsonasin viidakon jokia kanooteillaan käyden kauppaa wawraneiden, shuarien,
achuarien ja alueen muiden heimojen kera. Vaikka eurooppalaiset valloittivat
Amerikan jo yli viisisataa vuotta sitten se ei ole vaikuttanut suuremmin
Ecuadorin viidakkoalueen alkuperäiskansojen elämään, kunnes parikymmentä vuotta
sitten alueelta löydettiin öljyesiintymiä. Öljyn perässä alueelle ilmestyivät
”colonos” eli valloittajat, eurooppalaisten jälkeläiset sekä kansainväliset
öljy-yhtiöt. Heimojen elämä sekä heidän elinalueensa joutuivat myllerryksen
käsiin.
Napon läänin kaksikielisen kulttuurienvälisen opetusviraston oppilaita Guinea-Chimbanan koululla yhdessä opetusviraston toimitusjohtajan Neston Grefan kera. |
Vammaishankkeen suurimmat haasteet ovat olleet
yhtäältä epäluulo ulkoa tulleita kohtaan ja toisaalta perinteiseen kulttuuriin
kuuluvat uskomukset joiden mukaan vammaisuutta ei ole hyväksytty. Vammainen
lapsi on ollut ”supaiguagua”, pahan hengen lapsi. Näkyvästi vammaiset lapset
jätettiin heitteille viidakkoon, pahimmassa tapauksessa heidät haudattiin
elävältä joenmutkaan tai poltettiin jotta vammaisuus ei leviäisi kylän muihin
lapsiin. Katolisen kirkon levittyä viidakkoalueelle vammaisten on salittu elää
mutta heidät on nähty Jumalan rangaistuksena vanhempien synneistä.
Carmen
Huatatocan Sumakon kylästä
Sumakon toimivan tulivuoren juurella on pieni kylä
jota kutsutaan Guagua Sumakoksi tulivuoren mukaan. Guagua on kichwaa ja
tarkoittaa lasta. Ecuadorissa alkuperäiskansat ovat palvoneet tulivuoria
jumaluuksinaan ja ne on koettu eri sukupuolia edustaviksi. Maassa on useampia
toimivia tulivuoria kuten Mama (äiti) Tunguragua ja Taita (isä) Imbabura jotka
välillä purkaantuvat heittäen tuhkaa ja laavaa ympärilleen.
Guagua Sumakon kylässä asuu Carmen Florinda
Huatatoca, 12-vuotias down syndrooma tyttö. Carmenin elämä on ollut taistelua
syntymästä saakka. Äiti ei muista tytön tarkkaa syntymäaikaa, tai omaa ikäänsä,
mutta Carmen on iäkkäiden vanhempien suuren lapsikatraan kuopus.
Carmen Huatatoca, kichwa-alkuperäiskansaan kuuluva pikkutyttö, yhdessä äitinsä Rosa Alvaradon kanssa Guagua Sumakon kylässä. |
- Carmen
oppi kävelemään vasta yhdeksän vuotiaana, Rosa Alvarado Carmenin äiti
muistelee, pienenä hän oli aivan pehmeä. Ei pystynyt pitämään päätään pystyssä
ennen kuin yksivuotiaana ja muutenkin oli aivan veltto, kuin räsynukke.
Vapaakirkon vammaishanke on yhteistyössä Napon
läänin opetusviraston kanssa kouluttanut Guagua Sumakon alakoululle vastaavan
erityisopettajan. Lukuvuosi 2012-2013 on ensimmäinen kerta kun Carmen saattoi
lähteä kouluun, kuten isommat sisaruksensa.
-
"Haluaisin
hänen oppivan lukemaan", Alvarado hipaisee tyttärensä päätä hellästi, "tulevan
itsenäiseksi ja pystyvän pitämään itsestään huolta myöhemmin".
Yhteistyö
espanjankielisen opetusviraston kanssa
Vapaakirkolla on, alueen mittapuussa, pitkä
historia yhteistyöstä Napon läänin espanjankielisen opetusviraston kanssa. Eri
vammaishankkeiden kautta on tuettu sekä alueen vammaisten oppilaiden
inklusiivista opetusta normaaliluokissa että erityiskouluja sekä perustettu
lääniin uusia erityiskouluja. Hanke on ollut mukana tukemassa Tenan ja El
Chacon erityiskouluja sekä luomassa Baezaan ja Archidonaan erityiskoulut.
Napon läänin kaksikielisen kulttuurienvälisen opetusviraston opettajia vammaishankkeen koulutuksessa. |
Vaikka mestitsi-kulttuuriin ei ole kuulunut
vammaisen lapsen hylkääminen tai tappaminen on heidät koettu rangaistukseksi
synnistä ja siten häpeäksi perheelle. Työn alkuvaiheessa, vain kymmenen vuotta
sitten, moni vammainen lapsi, nuori ja aikuinenkin eli päivät kiinni sidottuna
vaatekomeroon tai varastoon piilotettuna. Vanhemmat kokivat tärkeimmäksi
tehtäväkseen piilottaa vammaisen naapureiden silmiltä.
Luis Alfonso Vegan isä ehdotti vaimolleen että
eivätkö he voisi jättää antamatta ruokaa down syndrooma pojalleen jotta hän
kuolisi kun ei hänestä kuitenkaan olisi ikinä mitään hyötyä. Äidin kuoltua
rintasyöpään Luis Alfonso kasvoi villinä joenvarrella juosten lehmien perässä.
Hankkeen onnistui suostutella isä lähettämään poikansa Baezan erityiskouluun.
Luis Alfonso Vega Baezan erityiskoulun pihalla.
|
-
"Luis
Alfonso oli aivan kuin villieläin", kertoo hänen entinen henkilökohtainen
avustajansa Luis Ordoñez, "suutuessaan hän hyökkäsi päälle ja yritti repiä
toiselta silmät päästä. Sylki ja kiroili sekä hakkasi ja potki parhaansa mukaan.
Viimein huomatessaan ettei mikään muu auta, hän alkoi heittää kakkaa päälleni
oikein suuttuessaan".
Nykyään Luis Alfonso on kahdeksantoista vuotias
herrasmies joka Baezan erityiskoululla valvoo muiden käyttäytymistä. Hän on
erityisen tarkka siitä että kaikkia pitää tervehtiä kädestä pitäen. Luis
Alfonson isä puolestaan on erityiskoulun vanhempien toimikunnan
varapuheenjohtaja ja kunnassa aktiivinen puhuja vammaisten oikeuksien puolesta.
Tulevaisuuden
haasteita
Hankkeella on yhteistyösopimus Napon läänin
kaksikielisen kulttuurienvälisen opetusviraston kanssa. Sopimuksen mukaisesti
alueella on koulutettu jo viisikymmentä vastaavaa erityisopettajaa. He
työskentelevät kichwan-kielisillä ala- ja yläkouluilla joka tukien oppilaiden
inkluusiota normaaliluokkiin tai tarvittaessa antaen erityisopetusta ns.
normaalikouluun sijoitetussa erityisluokassa. Ecuadorin uuden lainsäädännön
mukaan kaikki oppilaat kuuluvat normaaliopetuksen piiriin. Vain erityisen
vakavassa tapauksessa, kuten monivammaisuuden tai syvän kehitysvamman ollessa
kyseessä, oppilas voidaan sijoittaa erityisopetukseen.
Napon läänin kaksikielisen kulttuurienvälisen opetusviraston Porotoyakun koulupiirin opettajat viittovat Ecuadorin kansallislaulun. |
-
"Tänä
lukuvuonna inklusiivisen ja erityisopetuksen oppettajien lukumäärää on
tarkoitus kasvattaa vielä edelleen", läänin kaksikielisen kulttuurienvälisen
opetusviraston johtaja Blas Chimbo toteaa, "nykyiset opettajat ovat
keihäänkärki. Ohjelmassa on tällä hetkellä mukana noin kolmekymmentä meidän
alueemme 120 koulusta. Tavoitteena on saattaa vähitellen jokainen koulu
inklusiivisen opetuksen pariin ja sitä mukaa jokainen näistä kaikkein suurimman
tarpeen omaavista lapsista ja nuorista heille soveltuvan opetuksen piiriin".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti