Ensimmäisten vuosien aikana työryhmän terapeutit: puheterapeutti, toimintaterapeutti, fysioterapeutti ja psykologi, vierailivat viikonloppuisin Baezan ja El Chacon kaupungeissa.
Molempia kaupunkeja varten oli oma ryhmänsä joka tiedotti myös asukkaita vammaisten oikeuksista. Tärkeä osa työtä oli vakuuttaa vanhemmat heidän lastensa mahdollisuuksista koulun käyntiin ja itsenäiseen elämään.
Andersonin koulu pyysi päästä yhteistyöhön vammaishankkeen kanssa. Osa tätä yhteistyötä oli tietodus vammaisista ja heidän oikeuksistaan.
Koulun johtaja Jorge Marín ja hänen vaimonsa Inés avasivat koulun ovet vammaisille oppilaille ja mahdollistivat integraatio- ja inkluusiokokeilut yhteistyössä hankkeen kanssa.
Hankkeen kokemukset yhteistyössä Andersonin koulun kanssa ovat olleet mittaamattoman arvokkaita eri menetelmien arvioinnissa ja suunniteltaessa tulevia toimia.
El Chacon erityiskoulu oli Quijoksen jokilaakson ensimmäinen erityiskoulu ja arvokas työkumppani hankkeelle edelleenkin.
Tässä osa koulun oppilaista yhdessä entisen rehtorinsa ja koulun perustajan, Byron Medinan kanssa El Chacon kanttoonin juhlakulkueessa.
Vuosien takaiset oppilaat ovat jo kasvaneet ja haasteet ovat vaihtuneet. Nyt he tarvitsevat työmahdollisuuksia, tilaisuutta elättää itsensä ja elää itsenäistä elämää.
Tähän haasteeseen ei Ecuadorin valtiolla ja nykyisillä erityiskoululla vielä ole mahdollisuutta vastata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti